Opis Piątki ze strony enneagraminstitute.com

Dyskusje na temat typu 5
Awatar użytkownika
And
Posty: 551
Rejestracja: sobota, 1 maja 2010, 21:51
Enneatyp: Obserwator
Lokalizacja: Andaluzja

Opis Piątki ze strony enneagraminstitute.com

Postautor: And » środa, 2 grudnia 2015, 22:46

Moim zdaniem jeden z lepszych opisów typu Pięć, jakie można znaleźć w sieci. Nie widziałem jeszcze polskiego tłumaczenia na tej stronie, lub forum, więc wrzucam własne.

Z: https://www.enneagraminstitute.com/type-5/

Typ Pięć w streszczeniu:

Piątki są uważne, odkrywcze i ciekawskie. Są w stanie skoncentrować się i skupić na rozwijaniu złożonych idei i umiejętności. Niezależne, innowacyjne i pomysłowe, mogą również zostać pochłonięte przez swoje myśli i wyimaginowane konstrukcje. Stają się bezstronne, lecz sztywne i spięte. Często mają problemy z ekscentrycznością, nihilizmem i popadaniem w izolację. W najlepszym przypadku stają się wizjonerami, pionierami, często wyprzedzają swoje czasy i są w stanie spojrzeć na świat w całkowicie nowy sposób.

Podstawowy lęk: Bycie bezużytecznym, bezradnym lub niezdolnym
Podstawowe pragnienie: Bycie zdolnym i kompetentnym
Pięć ze skrzydłem Cztery: “Obrazoburca”
Pięć ze skrzydłem Sześć: “Rozwiązywacz Problemów”

Kluczowa motywacja:
Chcą posiadać wiedzę, by zrozumieć otoczenie i zorientować się w sposobach ochrony siebie przed zagrożeniami z niego płynącymi.

Połączenia:
Kiedy przesuwają się w kierunku dezintegracji (stresu), bezstronne Piątki nagle stają się nadaktywne I rozproszone, jak Siedem. Jednak, kiedy przesuwają się w kierunku integracji (rozwoju), skąpe, bezstronne Piątki stają się bardziej pewne siebie i zdecydowane, jak zdrowe Ósemki.

Opis typu Pięć

Nazwaliśmy typ osobowości Pięć Obserwatorem, ponieważ bardziej niż pozostałe typy, Piątki chcą odkrywać dlaczego rzeczy są takimi, jakie są. Chcą rozumieć jak funkcjonuje świat, niezależnie od tego, czy chodzi o kosmos, świat mikroskopowy, zwierzęta, warzywa, czy królestwo minenerałów, albo wewnętrzny świat ich wyobraźni. Zawsze poszukują, zadają pytania i mocno zagłębiają się w zagadnienia. Nie akceptują narzuconych opinii i doktryn, czują silną potrzebę przetestowania prawdziwości większości założeń samodzielnie.

John, grafik, opisuje takie podejście do życia:
„Bycie Piątką oznacza wieczną potrzebę nauki, zdobywania informacji o świecie. Dzień bez nauki jest jak dzień bez słońca. Jako Pięć, chcę rozumieć życie. Lubię posiadać teoretyczne wyjaśnienia na temat tego, dlaczego rzeczy dzieją się tak, jak się dzieją. To zrozumienie sprawia, że czuję, że posiadam władzę i kontrolę. Najczęściej uczę się z dystansu, jako obserwator, a nie uczestnik. Czasami wydaje się, że zrozumienie życia jest tak samo dobre, jak uczestniczenie w nim. To trudne zadanie, by nauczyć się, że życie musi zostać przeżyte, a nie tylko zbadane.”

Za Piątkowym, niepohamowanym ciągiem do wiedzy, kryje się głęboka niepewność wobec ich własnych umiejętności pozwalających na funkcjonowanie w świecie z sukcesem. Piątki czują, że nie posiadają umiejętności, by wykonywać rzeczy tak dobrze, jak inni. Ale zamiast angażować się bezpośrednio w aktywności, które mogłyby poprawić ich pewność siebie, Piątki robią „krok wstecz” do ich własnych umysłów, gdzie czują się bardziej kompetentne. Ich wierzenie polega na tym, że wśród bezpiecznych zakamarków własnego umysłu dojdą do tego, jak należycie wykonywać czynności i że pewnego dnia pozwoli im to powrócić do świata materialnego.

Piątki spędzają dużo czasu obserwując i kontemplując- słuchając dźwięków wiatru lub syntezatora, albo zwracając uwagę na aktywność w mrowisku w ich własnym ogródku. Gdy pogrążają się w swoich własnych obserwacjach, zaczynają przyswajać wiedzę i zyskiwać poczucie pewności siebie. Mogą następnie wyjść i zagrać kawałek na syntezatorze lub powiedzieć ludziom co wiedza o mrówkach. Mogą także natknąć się na nową, ekscytującą informację lub stworzyć kreatywną kombinację (zagrać kawałek muzyki bazując na nagraniu dźwięków wiatru i wody). Gdy otrzymują weryfikację ich obserwacji i hipotez lub widzą, że inni rozumieją ich pracę, jest to dla nich potwierdzeniem ich kompetencji i spełnia ich podstawowe pragnienie- „wiesz o czym mówisz”.

Wiedza, zrozumienie i wgląd w rzeczy są tak mocno cenione przez Piątki, ponieważ ich tożsamość jest zbudowana wokół posiadania pomysłów i bycia kimś, kto ma coś niezwykłego i odkrywczego do powiedzenia. Z tej przyczyny, Piątki nie są zainteresowane odkrywaniem tego, co jest już dobrze znane i ugruntowane, ich uwaga przyciągana jest raczej do rzeczy niezwykłych, przeoczonych, sekretu, tajemnicy, rzeczy dziwacznych, fantastycznych i „nie do pomyślenia”. Badając „nieznane terytorium”, zyskują wiedzę, której inni nie posiadają lub tworzą coś, czego nikt nigdy nie doświadczył, co pozwala Piątkom znaleźć ich własną niszę, której nikt inny nie okupuje. Wierzą, że rozwijanie tej niszy jest ich najlepszym sposobem do zyskania niezależności i pewności siebie.

Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa i poczucia wartości, Piątki potrzebują posiadać co najmniej jeden obszar, w którym poziom ich wiedzy pozwoli im czuć się kompetentnym i potrzebnym dla świata. Piątki myślą: „Zamierzam znaleźć coś, co będę potrafił robić naprawdę dobrze i wtedy będę mógł stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie życie. Ale nie mogę posiadać żadnych innych rzeczy, które będą mnie rozpraszać albo wchodzić mi w drogę.” Dlatego intensywnie skupiają się na dziedzinie, w której mogą zostać ekspertami i czuć się w niej bezpiecznie. Może to być świat matematyki, rock and roll’a, muzyki klasycznej, mechaniki samochodowej, horroru albo science fiction, lub świat całkowicie stworzony w ich własnej wyobraźni. Nie wszystkie Piątki są naukowcami lub doktorami, ale zależnie od inteligencji i zasobów, które są im dostępne, intensywnie skupiają się na zostaniu ekspertem w czymś, co wzbudziło w nich zainteresowanie.

Co może nieść dobre lub złe skutki, obszary zainteresowania Piątek nie są zależne od akceptacji społecznej. Wręcz przeciwnie, jeśli inni zbyt łatwo popierają ich pomysły, Piątki zaczynają się bać, że ich idee są zbyt konwencjonalne. Historia jest pełna znanych Piątek, które wywróciły akceptowane normy pojmowania rzeczy (Darwin, Einstein, Nietzsche). Jednak znacznie więcej Piątek zatraciło się w skomplikowaniu własnych procesów myślowych, zostając zaledwie społecznie odizolowanymi ekscentrykami.

Intensywne zainteresowania Piątek mogą więc prowadzić do znaczących odkryć I wynalazków, ale kiedy ich osobowość jest bardziej sfiksowana, mogą także wykreować problemy autodestrukcyjne. Dzieje się tak z powodu takiego, że obszary skupienia ich uwagi nieświadomie odwracają ich uwagę od ich najbardziej niezwłocznych problemów natury praktycznej. Cokolwiek może być źródłem ich zamartwiania się- relacje z ludźmi, brak siły mentalnej, niezdolność do znalezienia zatrudnienia i tak dalej- przeciętne Piątki mają tendencję do nieradzenia sobie z tymi problemami. Zamiast tego, znajdują sobie coś, co sprawi, że poczują się bardziej kompetentne. Ironia leży w tym, że nie ma znaczenia jak bardzo opanują dziedzinę ich zainteresowania, to nie rozwiąże ich podstawowych lęków dotyczących funkcjonowania w świecie. Na przykład, jako biolog morski, Pięć może nauczyć się wszystkiego, co można odkryć o skorupiakach, ale jeśli jej lęka się, że nie będzie nigdy w stanie właściwie prowadzić swojego gospodarstwa domowego, jej ukryty lęk pozostanie nierozwiany.

Radzenie sobie bezpośrednio ze światem fizycznym może być ogromnie przytłaczające dla Piątek. Henry jest naukowcem pracującym w dużym laboratorium medycznym:
„Odkąd byłem dzieckiem, wzbraniałem się przed sportem i ciężką aktywnością fizyczną kiedykolwiek było to możliwe. Nigdy nie potrafiłem się wspinać po linach na lekcjach WF-u, zaprzestawałem aktywności sportowej tak szybko, jak było możliwe, a zapach sali gimnastycznej dalej powoduje we mnie dyskomfort. Jednocześnie, moje życie zawsze było bardzo aktywnie umysłowo. Nauczyłem się czytać w wieku trzech lat i w szkole byłem zawsze jednym z najbystrzejszych dzieciaków, jeśli chodzi o przedmioty naukowe.”

Dlatego dużą część czasu Piątki poświęcają na “gromadzenie” i rozwijanie pomysłów i umiejętności, które w ich mniemaniu pozwolą poczuć im się pewnymi i przygotowanymi. Pragną zachować wszystko, czego się nauczyły i zachować tę wiedzę na przyszłość. Problem jest taki, że gdy są zaabsorbowane tym procesem, nie wchodzą w interakcję z innymi, a nawet zaniedbują wiele innych praktycznych i społecznych umiejętności. Poświęcają więcej i więcej czasu na kolekcjonowanie i pielęgnowanie ich kolekcji, a mniej na cokolwiek związanego z ich prawdziwymi potrzebami.

Dlatego, wyzwaniem dla Piątek jest zrozumienie, że mogą podążać za czymkolwiek, co zaintryguje ich wyobraźnię, jednocześnie utrzymując relacje z innymi ludźmi, prawidłowo troszcząc się o siebie i robiąc wszystko to, co cechuje zdrowe życie.

Przyklejam. - Irka

Wróć do „Typ 5 - Obserwator”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości