Indywidualne wzorce myślenia
: piątek, 22 stycznia 2016, 18:33
autor: Vadi
Postanowiłam wydzielić wątek, bo wcześniejszy mój post na ten temat przeszedł bez echa...
Spoiler:
Różni ludzie mają różne myśli, ale też każdy człowiek dochodzi do nich w określony, swoisty i charakterystyczny dla siebie sposób. Lata szkoły wytworzyły w nas przekonanie, że wszyscy myślą tak samo, bo takie też było nastawienie nauczycieli. Tymczasem ludzki umysł przypomina instrument, z którego można wydobywać dźwięki tylko w określony sposób. Inaczej przecież gra się na skrzypcach, a inaczej na pianinie czy flecie. Świadomość tych różnic jest istotna nie tylko w nauce, ale też w komunikacji z drugim człowiekiem. Doświadczenia z zakresu hipnozy wykazały, że umysł przetwarza informację na trzech poziomach: świadomym, podświadomym i nieświadomym.
Na poziomie świadomym umysł ładuje się, porządkuje informacje, ustala hierarchię wartości, ocenia i znajduje środki wyrazu. Na tym poziomie ludzie są maksymalnie skoncentrowani, ożywieni, łatwo im przychodzi utrzymanie uwagi, wydaje się, że bardzo łatwo przyswajają wiedzę, z chęcią wypowiadają się publicznie, a ich wypowiedzi są logiczne, uporządkowane i na temat, zawierają liczne szczegóły.
W podświadomości informacja podlega dalszej obróbce, ale nie jest jeszcze w pełni przyswajalna. To tutaj człowiek zwalnia tempo i zastanawia się, jak obecna wiedza ma się do tej już zdobytej. Zdaje sobie sprawę z istnienia jednocześnie świata zewnętrznego, jak i własnego wewnętrznego punktu odniesienia. Na tym etapie roztrząsa problemy, zmaga się z uczuciami, patrzy z różnych punktów widzenia. Jest to stan przejściowy między ożywioną gotowością a „wyłączeniem się”, umożliwia skupienie się na wnętrzu jak i świecie zewnętrznym, ale łatwo jest wtedy o utratę pewności siebie.
Na etapie nieświadomym informacja zostaje przyswojona, wbudowana w nasz system myślenia. To tu powstają głębsze związki myślowe pomiędzy wiadomościami już zapamiętanymi i nowymi. Odbywa się to za pomocą modeli w postaci analogii, symboli, snów i wyobrażeń. W nieświadomości myśl krąży obejmując całość sytuacji. Ludzie w stanie nieświadomości łatwo wyłączają się, myślą skrycie, potrzebują intymności, postrzegają raczej całość sytuacji niż szczegóły, budują twórcze związki myślowe.
Każdy z nas nieustannie przeskakuje z jednego stanu w drugi w wyniku stymulacji bodźcami ze świata zewnętrznego. Myśl przypomina wodę, która przechodzi z jednego stanu skupienia w drugi, a obieg myśli – obieg wody w przyrodzie. Tę naturalną wędrówkę można nazwać przetwarzaniem percepcyjnym, ponieważ trzem stanom umysłu: świadomości, podświadomości i nieświadomości, odpowiadają trzy kanały percepcyjne: ruchowy, wzrokowy i słuchowy. Różnice między ludźmi polegają nie tylko na tym, którym kanałem z trzech posługuje się każdy z nich, ale w jakiej kolejności posługuje się trzema kanałami. Aby uczyć się efektywnie każdy musi używać trzech kanałów. Najłatwiej przyswoić sobie i utrzymać wiedzę, jeśli proces ten zachodzi w określonym porządku (Ś->PŚ->NŚ). Istnieje sześć kombinacji, które można nazwać indywidualnym wzorcami myślenia. Są to szlaki myśli czyli sposoby zbierania, analizowania i przyswajania wiadomości.
Przewodnik Stada – słuchowo-ruchowo-wzrokowy (SRW)
Akrobata Słowny – słuchowo-wzrokowo-ruchowy (SWR)
Żywe Srebro – ruchowo-słuchowo-wzrokowy (RSW)
Wędrujący Poszukiwacz – ruchowo-wzrokowo-słuchowy (RWS)
Wszędobylski Obserwator – wzrokowo-ruchowo-słuchowy (WRS)
Prezenter Gawędziarz – wzrokowo-słuchowo-ruchowy (WSR)
Na poziomie świadomym umysł ładuje się, porządkuje informacje, ustala hierarchię wartości, ocenia i znajduje środki wyrazu. Na tym poziomie ludzie są maksymalnie skoncentrowani, ożywieni, łatwo im przychodzi utrzymanie uwagi, wydaje się, że bardzo łatwo przyswajają wiedzę, z chęcią wypowiadają się publicznie, a ich wypowiedzi są logiczne, uporządkowane i na temat, zawierają liczne szczegóły.
W podświadomości informacja podlega dalszej obróbce, ale nie jest jeszcze w pełni przyswajalna. To tutaj człowiek zwalnia tempo i zastanawia się, jak obecna wiedza ma się do tej już zdobytej. Zdaje sobie sprawę z istnienia jednocześnie świata zewnętrznego, jak i własnego wewnętrznego punktu odniesienia. Na tym etapie roztrząsa problemy, zmaga się z uczuciami, patrzy z różnych punktów widzenia. Jest to stan przejściowy między ożywioną gotowością a „wyłączeniem się”, umożliwia skupienie się na wnętrzu jak i świecie zewnętrznym, ale łatwo jest wtedy o utratę pewności siebie.
Na etapie nieświadomym informacja zostaje przyswojona, wbudowana w nasz system myślenia. To tu powstają głębsze związki myślowe pomiędzy wiadomościami już zapamiętanymi i nowymi. Odbywa się to za pomocą modeli w postaci analogii, symboli, snów i wyobrażeń. W nieświadomości myśl krąży obejmując całość sytuacji. Ludzie w stanie nieświadomości łatwo wyłączają się, myślą skrycie, potrzebują intymności, postrzegają raczej całość sytuacji niż szczegóły, budują twórcze związki myślowe.
Każdy z nas nieustannie przeskakuje z jednego stanu w drugi w wyniku stymulacji bodźcami ze świata zewnętrznego. Myśl przypomina wodę, która przechodzi z jednego stanu skupienia w drugi, a obieg myśli – obieg wody w przyrodzie. Tę naturalną wędrówkę można nazwać przetwarzaniem percepcyjnym, ponieważ trzem stanom umysłu: świadomości, podświadomości i nieświadomości, odpowiadają trzy kanały percepcyjne: ruchowy, wzrokowy i słuchowy. Różnice między ludźmi polegają nie tylko na tym, którym kanałem z trzech posługuje się każdy z nich, ale w jakiej kolejności posługuje się trzema kanałami. Aby uczyć się efektywnie każdy musi używać trzech kanałów. Najłatwiej przyswoić sobie i utrzymać wiedzę, jeśli proces ten zachodzi w określonym porządku (Ś->PŚ->NŚ). Istnieje sześć kombinacji, które można nazwać indywidualnym wzorcami myślenia. Są to szlaki myśli czyli sposoby zbierania, analizowania i przyswajania wiadomości.
Przewodnik Stada – słuchowo-ruchowo-wzrokowy (SRW)
Akrobata Słowny – słuchowo-wzrokowo-ruchowy (SWR)
Żywe Srebro – ruchowo-słuchowo-wzrokowy (RSW)
Wędrujący Poszukiwacz – ruchowo-wzrokowo-słuchowy (RWS)
Wszędobylski Obserwator – wzrokowo-ruchowo-słuchowy (WRS)
Prezenter Gawędziarz – wzrokowo-słuchowo-ruchowy (WSR)